Jézus megkísértése: tág értelemben minden próbatét, amit Jézus földi élete során elszenvedett; hozzánk hasonlóan mindenben kísértést szenvedett (vö. Zsid 4,15), de bűn nélkül maradt; a →megtestesüléssel fölvett emberség természetes gyöngesége a megkísérthetőség is (→Jézus Krisztus); szoros értelemben az a három kísértés, mellyel a sátán a pusztában böjtölő Jézus istenfiúságát provokálta. - ~t a →szinoptikusok írták le (Mt 4,1-11 Mk 1,12; Lk 4,1-13). Miután a Jordánban Jézus fölvette János keresztségét, visszavonult a pusztába imádkozni és böjtölni. A puszta a hagyományos szemlélet szerint jelentette Isten közelségét (pusztai vándorlás) és egyúttal az Istentől elhagyott helyet, a démonok otthonát. Jézus megtapasztalta mindkettőt: „vadállatok között élt, de angyalok szolgáltak neki”. Amikor eltelt 40 nap, megéhezett, és a Sátán (az elbeszélés alapján vsz. emberi alakban) megjelent előtte, hogy megkísértse. A messiási hatalommal való visszaélésre, az istenfiúság vakmerő bizonyítására próbálta rávenni Őt. A keresztelés pillanatában Jézus Isten Fiaként lett kijelentve, s most a kísértés épp innen érkezett: emberi alakjában hogyan élte meg ezt a fiúságot? Karizmatikus erejét a saját kényelme, hírneve, hatalma és gazdagsága érdekében használja föl, v. vállalja azt, ami írva van, s amibe beletartozott a szegénység, a kiüresítés, a munka és fáradozás, a tanítás és az Atya akaratának föltétlen elfogadása? Bizonyos, hogy maga Jézus beszélt tanítványainak erről az élményről, különben nem tudnánk semmi olyan célt megjelölni, ami miatt az ap. igehirdetés a tört-et kigondolta volna. Főleg abban a formában, hogy a kísértő az Isten Fiát ide-oda hurcolta. - A 3 kísértés közül az első: Ha valóban Isten Fia, változtassa a köveket kenyérré éhsége csillapítására (tágabb értelemben a kísértés tartalma: az emberi fáradozás és munka helyett a csoda teremtse elő a mindennapi kenyeret, a kereszthalál megváltó ereje helyett az evilági jólétben valósuljon meg az ember boldogsága). Jézus válasza: „nemcsak kenyérrel él az ember, hanem minden tanítással is, mely Isten szájából származik”. Ez annak kinyilatkoztatása, hogy a test-lélek ember számára a lélek táplálása legalább annyira fontos, mint a testé. - A köv. kísértés a mennyei Atya gondviselésének provokálása: ha Jézus valóban Isten Fia, vesse le magát a Templom párkányáról, mert „írva van”, hogy Isten angyalai kezükön fogják hordozni (vö. Zsolt 91,11). E két kísértésben közös, hogy mindkettő az istenfiúság vakmerő bizonyítására buzdít. Ugyanez valósul majd meg a kereszt alatt állók gúnyolódásában: „Ha Isten Fia vagy, szállj le a keresztről” (Mt 20,40). Jézus a kísértő saját szavait fordítja a kísértés ellen: „az is írva van...” Válasza nemcsak az Isten kísértését utasítja el, hanem magában foglalja a Szentírás öncélú értelmezésének, kiforgatásának elítélését is. - A 3. kísértés a szolgává alacsonyító birtoklási vágyra épül. Jézus e kísértést az →első parancsolatra hivatkozva utasítja el. - A szinoptikusok nem egyformán építik föl ~t: Márk evangélista csupán megemlíti ~t, Máté és Lukács 3 megkísértésről számol be; de Lukács fölcseréli a Mt-ban másodikként leírt megkísértést a harmadikkal, hogy így →Jeruzsálemet a beszámoló végén említhesse. - ~ a pusztában párhuzamba állítható a →pusztai vándorlásban „megkísértett” nép tört-ével. Jézus válaszai a kísértésekre világosan mutatják, hogy az Ő országa nem e világból való, s csodatevő hatalma egyedül ennek az Országnak a szolgálatában áll. Míg Izr. elbukott a kísértésekben (→húsos fazék; vö. Szám 11,4; Kiv 17,2.6; →aranyborjú: Kiv 32,1-35), Jézus az igaz Messiásnak, az igaz Izr-nek bizonyult. ~ tehát Jézus messiási küldetését állítja elénk. E mellett az értelmezés mellett szól a Zsolt 91,11 idézése is (a Messiás egyik jele: vadállatok). Párhuzam van Jézus és Mózes között is: Mózes is böjtölt 40 nap és 40 éjjel (Kiv 34,28; MTörv 9,9.18), és látta az →Ígéret földjét Nebo hegyéről (34,1-4). - A kk. hagyomány a Dzsebel Karantálra helyezi ~t, Jerikótól ÉNy-ra. A részletek alapján föltehető az is, hogy a Sátán elsősorban Jézus képzeletvilágára próbált hatni, ami nem jelenti azt, hogy csupán ősker. parabolával állunk szemben. A teol. értelem mindenesetre az, hogy a Lélek által vezetett Messiás ellenállt minden földi és pol. színezetű messiásvárásnak, s ezzel valóban Isten Fiának mutatkozott. - Ikgr. Az ősker. korban nem, később is csak ritkán ábrázolták. A főtéma ált. az első kísértés, a másik kettőt a kép hátterében, kisebb mezőben jelezték. A világ kincseit aranyedények szimbolizálják, az ördög állati formában v. emberi torzóként jelent meg (M. Pacher: Szt Wolfgang-oltár, 1471-81). **

1.)Hány napig nem evett Jézus? a.) 3 nap b.) 7 nap c.) 30 nap d.) 40 nap
2.) Mit válaszolt Jézus, amikor az ördög azt mondta neki, hogy változtassa át a követ kenyérré? a.) Meg van írva, hogy nemcsak csipszen él az ember. b.) Meg van írva, hogy nemcsak facebookon él az ember. c.) Meg van írva, hogy nemcsak kenyérrel él az ember. d.) Meg van írva, hogy nemcsak sok pénzen él az ember.
3.) Mit válaszolt Jézus, amikor az ördög arra kérte, hogy imádja őt? a.) Miután befontam a hajamat, meglátjuk. b.) Isten ellensége, soha nem borulok le előtted! c.) Meg van írva: Az Urat, a te Istenedet imádd, és csak neki szolgálj. d.) Távozz tőlem!
4.) Amikor a kísértés a bűnre csábít, mi segít a helyes döntés meghozatalában? "Jézus Szentlélekkel telve visszatért a Jordántól, és a Lélek indítására a pusztában tartózkodott negyven napon át, miközben kísértette az ördög. Nem evett semmit azokban a napokban, de amikor azok elmúltak, megéhezett. Ekkor az ördög így szólt hozzá: "Ha Isten Fia vagy, mondd ennek a kőnek, hogy változzék kenyérré." Jézus így válaszolt neki: "Meg van írva, hogy nemcsak kenyérrel él az ember." Ezután felvitte az ördög, megmutatta neki egy szempillantás alatt a földkerekség minden országát, és ezt mondta neki: "Neked adom mindezt a hatalmat és dicsőséget, mert nekem adatott, és annak adom, akinek akarom. Ha tehát leborulsz előttem, tied lesz mindez." Jézus így válaszolt neki: "Meg van írva: Az Urat, a te Istenedet imádd, és csak neki szolgálj." Ezután elvitte őt Jeruzsálembe, a templom párkányára állította, és ezt mondta neki: "Ha Isten Fia vagy, vesd le magadat innen, mert meg van írva: Angyalainak megparancsolta, hogy őrizzenek téged; és tenyerükön hordoznak, hogy meg ne üsd lábadat a kőben." Jézus így válaszolt neki: "Megmondatott: Ne kísértsd az Urat, a te Istenedet." Amikor az ördög elvégzett minden kísértést, eltávozott tőle egy időre." Lukács 4, 1-13

https://biblia.hu/szentiras_com_cikkek/jezus_pusztai_megkisertese_1
https://biblia.hu/szentiras_com_cikkek/jezus_pusztai_megkisertese_2

Jézus megkísértése

1 Akkor elvitte Jézust a Lélek a pusztába, hogy megkísértse az ördög. Zsid 2,18; 4,15

2 Miután negyven nap és negyven éjjel böjtölt, végül megéhezett. 2Móz 34,28; 1Kir 19,8

3 Ekkor odament hozzá a kísértő, és ezt mondta: Ha Isten Fia vagy, mondd, hogy ezek a kövek változzanak kenyérré!

4 Ő így válaszolt: Meg van írva: „Nemcsak kenyérrel él az ember, hanem minden igével, amely Isten szájából származik.” 5Móz 8,3

5 Ezután magával vitte őt az ördög a szent városba, a templom párkányára állította, Dán 9,27

6 és így szólt hozzá: Ha Isten Fia vagy, vesd le magadat, mert meg van írva: „Angyalainak parancsot ad, és kézen fogva vezetnek téged, hogy meg ne üsd lábadat a kőben.” Zsolt 91,11-12

7 Jézus ezt mondta neki: Viszont meg van írva: „Ne kísértsd az Urat, a te Istenedet!” 5Móz 6,16

8 Majd magával vitte az ördög egy igen magas hegyre, megmutatta neki a világ minden országát és azok dicsőségét,

9 és ezt mondta neki: Mindezt neked adom, ha leborulva imádsz engem.

10 Ekkor így szólt hozzá Jézus: Távozz tőlem, Sátán, mert meg van írva: „Az Urat, a te Istenedet imádd, és csak neki szolgálj!” 5Móz 6,13

11 Ekkor elhagyta őt az ördög, és íme, angyalok mentek oda, és szolgáltak neki.